"Słoneczny Koncert" | Anna Pęcherzewska-Hadrych | Ruch Muzyczny | 11-12-2011

Wśród ciał niebieskich, których obserwacją zajmował się urodzony czterysta lat temu Jan Heweliusz, było między innymi Słońce. I ono właśnie stało się motywem przewodnim poświęconego wielkiemu astronomowi koncertu, który 28 października odbył się w gdańskim kościele św. Katarzyny. po raz pierwszy zaświeciło w "Lulling the Sun" (z 2007) na chór i perkusję Gii Kanczelego - kołysance hipersolarnej, jako że tekst jej składa się wyłącznie ze słowa "słońce" powtarzanego w 27 językach. Słoneczko zostało ululane w konwencji muzyki do filmu familijnego nadawanego w pierwszy dzień Świąt w porze podwieczorku. Urocze akordy dur i moll z mięciutkimi septymami dopełniane słodkimi dzwoneczkowymi brzmieniami rozkosznie pieściły uszy publiczności przybyłej na - jak głosił plakat wielkimi literami "Koncert muzyki współczesnej". Umieszczenie w programie takiego utworu świadczy o wyjątkowe pomysłowości organizatorów, trudno bowiem o lepszy symbol tego, iż Heweliusza w badaniach słonecznych interesowały głównie plamy.
Na estradzie pozostali znakomici muzycy - członkowie polskiego Chóru Kameralnego, perkusiści: Joanna Bułło i Michał Jastrzębski oraz dyrygent Jerzy Swoboda. W drugim utworze programu dołączyli do nich: grająca na czeleście Aleksandra Mozgiel oraz specjalny gość wieczoru wiolonczelista Andzrzej Bauer. Wykonano "Sonnengesang" (1997), rodzaj kameralnego koncertu na wiolonczelę, chór i perkusję autorstwa kończącej w tym roku 80 lat Sofii Gubajduliny. Wykorzystała ona przypisywany św. Franciszkowi kantyk będący mistyczną afirmacją bytów stworzonych, w tym - oczywiście - słońce, a także żywiołów oraz nawet "naszej siostry - śmierci". Pieśń słoneczna napisana została w typowym dla rosyjskiej kompozytorki stylu recytatywno-cerkiewnym. Ascetyczne chóralne melodeklamacje brzmiały surowo, czasem wręcz ubogo, tym większą więc radość sprawiały nieliczne w tej partyturze kunsztownie skomponowane fragmenty o fakturach bogatych i migotliwych, dodajmy, wykonane pierwszorzędnie. Powstała z myślą o Mścisławie Rostropowiczu partia wiolonczeli, kontrapunktująca nieustannie chóralne zaśpiewy, najeżona jest dysonansami, dużymi skokami i szybkimi przebiegami w wysokich pozycjach - instrumentaliści o kwalifikacjach innych niż mistrzowskie powinni ten utwór omijać z daleka. Andrzej Bauer jest arcymistrzem, co owego wieczoru udowodnił po raz kolejny, zmieniając wiolonczelowe wertepy w przejmująco opowiedzianą historię o rozpaczy, nadziei i ukojeniu. Nie o ululaniu.
("Słoneczny Koncert" | Anna Pęcherzewska-Hadrych | Ruch Muzyczny | 11-12-2011)

Hakenberger CD1 | 01 27 Omni Tempore a 8, Exultate Deo

Hakenberger CD1 | 05 28 In Natvitate Domini a 12, Hodie Christus natus est

Pieśni Legionowe 07 Strzelcy

Pieśni Legionowe 12 Róże

PENDERECKI 04 Sanctus

PENDERECKI 09 KADDISH

PENDERECKI Psalm Dawida XXX

Paweł Łukaszewski Musica Sacra 3 Carol & Motets 02 Oj maluśki

Paweł Łukaszewski Musica Sacra 3 Carol & Motets 03 Mędrcy świata

Paweł Łukaszewski Musica Sacra 2 05 Tagesgebet

Paweł Łukaszewski Musica Sacra 2 06 Gabengebet

Paweł Łukaszewski Musica Sacra 2 07 Schlussgebet

Wolność 03 Spij dobrze Synu

Hakenberger CD1 | 05 28 In Natvitate Domini a 12, Hodie Christus natus est

BIP
Instytucja Kultury
Miasta Gdańska
czerwiec 2017
PN WT ŚR CZ PT SO N
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Mozartiananewsletter