Jutro, 7.12, wspominamy 10 rocznicę śmierci wielkiej damy polskiej chóralistyki, jej zasłużonej propagatorki Wiesławy Krodkiewskiej. Jej ogromne zasługi dla rozwoju i promocji śpiewu chóralnego w Polsce i poza granicami kraju pozostają w naszej pamięci.
Byłą wiceprzewodniczącą Rady Artystycznej Chórów Akademickich, wieloletnią jurorką Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat, twórczynią kantatowego seminarium dla dyrygentów, inicjatorką i kierownikiem Studium Dyrygentów Chórów Polonijnych, członkinią Rady Artystyczno-Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Z jej inicjatywy zaczęły funkcjonować Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie i Podyplomowe Studia Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Chóralistyka była dla Niej pasją, pracą i wielką miłością.
Choć mieszkała w Warszawie, regularnie przyjeżdżała do Gdańska, by słuchać naszych koncertów. Pomagała w zdobywaniu środków finansowych na wyjazdy zagraniczne, podczas których czasem towarzyszyła Chórowi, jak to miało miejsce podczas dwóch ważnych tournée koncertowych w Japonii i Stanach Zjednoczonych.
Od samego początku działalności Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis była z zespołem bardzo związana i wspierała go w bieżącej działalności. Szczególnie doświadczyliśmy jej pomocy wówczas, gdy chór został rozwiązany i stracił oparcie instytucjonalne. To właśnie pani Wiesława Krodkiewska w dużej mierze przyczyniła się do tego, że Schola mogła nadal koncertować w kraju i za granicą.
Wśród długoletniej historii naszych kontaktów jedna inicjatywa zajmuje miejsce szczególne. Marzeniem Wiesławy Krodkiewskiej było stworzenie przestrzeni twórczej refleksji nad teorią i praktyką wykonawczą muzyki chóralnej. Myśl tę z entuzjazmem przyjął Jan Łukaszewski, a owocem wspólnych wysiłków stało się Międzynarodowe Sympozjum Muzyki Chóralnej, które w formule biennale odbywało się w Gdańsku od 1994 do 2008 roku. Wydarzenie to, organizowane przez Polski Chór Kameralny we współpracy z Akademią Muzyczną w Gdańsku, dawało słuchaczom szansę kontaktu z najwybitniejszymi specjalistami muzyki chóralnej z Polski, Europy, a także np. z Japonii. W ramach sympozjum prowadzono wykłady teoretyczne, wspólne zajęcia z emisji głosu, wykłady praktyczne, ilustrowane pracą z chóru ćwiczebnym Polskim Chórem Kameralnym oraz zajęcia indywidualne (dla najlepszych śpiewaków i dyrygentów) w dwóch sekcjach: dyrygentura chóralna i emisja głosu. Wiesława Krodkiewska pełniła funkcję koordynatora tych spotkań, a także w znacznej mierzy przyczyniła się do organizowania finansowania kolejnych odsłon sympozjum.
Zmarła w Warszawie 7 grudnia 2013. Uroczystości pogrzebowe śp. Wiesławy Krodkiewskiej odbyły się 14 grudnia i zgromadziły liczną reprezentację przedstawicieli polskiego środowiska muzycznego. Nie mogło tam zabraknąć także Polskiego Chóru Kameralnego, który z Joanną Łukaszewską oraz z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wykonał fragmenty Requiem Mozarta.
Podczas swojej kariery Wiesława Krodkiewska pełniła kluczowe role w licznych organizacjach chóralnych i inicjatywach służących promocji tej gałęzi sztuki muzycznej. Jej wszechstronność i umiejętność przekazywania pasji do muzyki chóralnej sprawiły, że stała się mentorką wielu artystów, którzy dziś kontynuują jej dziedzictwo.
W dziesiątą rocznicę jej odejścia pragniemy uczcić życie i wkład Wiesławy Krodkiewskiej w rozwój muzyki chóralnej. Jej praca, poświęcenie i niekończąca się miłość do sztuki przetrwały czas, inspirując kolejne pokolenia do odkrywania piękna muzyki w harmonijnym brzmieniu ludzkich głosów.