wykonawcy

FEDERICA CARNEVALE, ALT

Federica Carnevale w 2001 roku ukończyła studia z literatury i filozofii, a w 2002 roku studia wokalne w Konserwatorium Muzycznym A. Casella w L'Aquili. Zdobyła uznanie po zwycięstwie w kilku konkursach międzynarodowych, m. in. w 2010 roku zdobyła Pierwszą Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Doświadczenie na scenach operowych zdobywała, wykonując liczne partie w operach barokowych, a także dziełach Mozarta i Rossiniego, występując na znanych scenach europejskich oraz m.in. w Tokio i w Katarze. W 2010 roku została wybrana przez Riccardo Mutiego do roli Judyty w operze Jommellego Betulia Liberata, którą wykonywała podczas Salzburg Whitsun Festival i na Festiwalu w Rawennie.

 

Zdobyła także uznanie w repertuarze koncertowym i oratoryjnym oraz w muzyce kameralnej, uczestnicząc w prawykonaniach współczesnych utworów. Jej bogate osiągnięcia artystyczne obejmują współpracę z wybitnymi dyrygentami i reżyserami, m. in. Rinaldo Alessandrinim, Fabio Biondim, Marcello Bufalinim, Olegiem Caetanim, oraz liczne występy na znaczących festiwalach i scenach operowych na całym świecie Jej dyskografia zawiera dziesiątki albumów operowych i kameralnych. Carnevale to również reżyserka operowa. Aktywnie współpracuje z magazynem muzycznym „AuditoriuM”. Jest profesorem teorii i techniki sztuki scenicznej w Konserwatorium w Cosenzy.

 

 

VALENTINA COLADONATO, SOPRAN

Ukończyła studia z języków obcych i literatury, a także studia wokalne (dyplom z wyróżnieniem).

Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych. Debiutowała w operze Cavallego L’Orimindo. Wielokrotnie śpiewała główne role w operach Monteverdiego, Scarlattiego, Vivaldiego czy Mozarta. Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, jest także członkiem zespołu wokalnego Syntax Ensemble.

 

Jej aktywność koncertowa i repertuar uwzględniają bardzo szerokie spektrum dzieł i stylów, od baroku do muzyki współczesnej, tak świeckiej, jak i sakralnej. Występuje z najlepszymi orkiestrami, jak La Venexiana (z którą nagrała kilka płyt dla wytwórni Glossa), Accademia Bizantina, La Stagione Armonica,  Sentieri Selvaggi. Wielokrotnie prawykonywała różne utwory, kilku kompozytorów pisało specjalnie dla niej. Nagrywa dla największych wytwórni płytowych, jak Decca, Orchard czy Brilliant Classics.

 

Valentina Coladonato występowała w największych salach koncertowych: Teatro alla Scala w Mediolanie, Opéra National de Paris, , Vienna Musikverein, Concertgebouw w Amsterdamie, w Filharmonii Dymitra Szostakowicza w Sankt Petersburgu; Frick Collection w Nowym Jorku. Brała też udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w Salzburgu i Flanders Festival Współpracowała z wieloma reżyserami i dyrygentami, jak Riccardo Muti, David Robertson, Lior Shambadal, Ottavio Dantone, John Axelrod. Obecnie prowadzi klasę kameralistyki wokalnej w Konserwatorium Muzyczny w Fermo (Marche).

 

ANDRZEJ LAMPERT, TENOR

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie prof. dr hab. Renaty Danel oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie ad. Janusza Borowicza. W latach 2011-2022 pozostawał pod stałą opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej. Laureat XV Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu, XV Imrich Godin International Vocal Competition Iuventus Canti we Vrablach na Słowacji „Preisträger”Międzynarodowej Letniej Akademii Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu.


W operze zadebiutował w 2010 roku na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda w Traviacie G. Verdiego. Występuje prawie we wszystkich operach w kraju, a także za granicą, m.in. w Operze Narodowej w Montpellier we Francji, w Stadttheater w Baden i w Oper Graz w Austrii. Ma także na swym koncie szereg wykonań koncertowych i oratoryjnych w kraju i na świecie.


Brał udział w licznych nagraniach, m.in. w premierowym nagraniu opery Paria S. Moniuszki, Petite messe solennelle G. Rossiniego z Filharmonią Narodową czy III Symfonii K. Szymanowskiego z NOSPR. Za płytę Karol Szymanowski: Hagith z Orkiestrą Polskiego Radia otrzymał Fryderyka (2020). Wielokrotnie występował w TV i nagrał szereg płyt, m. in. z zespołem PIN.

 

W roku 2017 został laureatem XI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii ,,Najlepszy Śpiewak Operowy’’. W 2018 otrzymał nagrodę im. Zbigniewa Grucy „Dziennika Teatralnego” oraz „Złotą Maskę” za rolę wokalno-aktorską Romea w spektaklu operowym Romeo i Julia Ch. Gounoda w Operze Śląskiej. W roku 2020 uhonorowany Austriacką Nagrodą Muzyczną za rolę w operze Król Roger K. Szymanowskiego w Grazu.

 

SERGIO FORESTI, BAS

jeden z najbardziej cenionych wykonawców repertuaru Händla i Vivaldiego. Absolwent klas śpiewu i fortepianu w Istituto Musicale „Orazio Vecchi” w Modenie oraz w kameralistyki wokalnej w Conservatorio Luigi Cherubini we Florencji. Wyróżnia się niezwykłą precyzją wokalną i najwyższymi umiejętnościami aktorskimi, które prezentuje w głównych rolach mozartowskich oraz w szerokim repertuarze od Monteverdiego do Pucciniego, a także w muzyce sakralnej i kameralnej aż po XX wiek.

 

Zadebiutował w 1998 roku w Olimpiadzie Vivaldiego  pod batutą Rinaldo Alessandriniego. Stale koncertuje w niemal wszystkich najważniejszych europejskich teatrach, m. in. Teatro alla Scala w Mediolanie, Teatro Comunale di Bologna, Staatsoper w Berlinie, także w Brukseli Petersburgu, Moskwie i Hamburgu i na najważniejszych festiwalach operowych, jak Wexford w Irlandii czy Zomeropera Festival w Belgii. Ważnym momentem w jego karierze były tournée koncertowe z Freiburger Barockorchester i RIAS Kammerchor, pod dyrekcją Rene Jacobsa, gdzie wykonywał Petite messe solennelle Rossiniego oraz rolę Publia w Łaskawości Tytusa Mozarta. Nagranie opery zostało w 2006 wyróżnione nagrodą Grammy jako „Najlepszy Album Klasyczny”.

 

Foresti współpracował z różnymi dyrygentami o międzynarodowej renomie, w tym z Rinaldo Alessandrinim, Ottavio Dantone, Fabio Biondim, Jordim Savallem czy René Jacobsem, występował z wieloma najbardziej cenionymi zespołami, w tym z Accademia Nazionale di S. Cecilia w Rzymie, Il Giardino Armonico, Europa Galante, Accademia Bizantina. Najnowszą pozycją w jego szerokiej dyskografii jest oratorium Śmierć Abla Pedra Avondana z Divino Sospiro, wydane w 2023 roku nakładem wytwórni Glossa.

MONIKA PŁACHTA, FORTEPIAN

Pianistka, akompaniatorka, absolwentka Akademii im. K. Pendereckiego w Krakowie. Podczas studiów rozpoczęła współpracę jako akompaniator z Chórem Polskiego Radia oraz Cappellą Cracoviensis. Uczestniczyła w kursach Helmutha Rillinga jako akompaniator przy prawykonaniu europejskim Credo Krzysztofa Pendereckiego, w kursach mistrzowskich Gabriela Chmury oraz licznych przedsięwzięciach artystycznych, w których występowała jako pianista i akompaniator. Kreowała partie fortepianu w Petite messe solennelle  G. Rossiniego, Carminie Buranie C. Orffa, Die Ziegeunerlieder, Liebeslieder i Neueliebeslieder J. Brahmsa, Karnawale zwierząt Camille’a Saint-Saënsa.

 

Zapraszana do udziału w licznych festiwalach, m. in.: Festiwalu Jana Kiepury w Krynicy, Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka w Starych Balicach, Letniego Festiwalu Wawel o Zmierzchu. Współautorka cyklu Inspiracje, w ramach którego zaprezentowała cykl Tierkreis K. Stockhausena. Od 1999 roku związana z Katedrą Chóralistyki jako akompaniator (w latach 2008–2016 pełniła także funkcję Prodziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej), a od 2004 roku także z Chórem Mieszanym Filharmonii Krakowskiej. Od 2019 roku współpracuje na stałe z Żeńskim Zespołem Wokalnym Sei Terre.

 

MAGDALENA ŻAK, FORTEPIAN

Absolwentka Wydziału Instrumentalnego (specjalność: fortepian) Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Wydziału Wychowania Muzycznego (specjalność: prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych) Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.

 

Od roku 2001 związana z Katedrą Chóralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie jako akompaniator. W latach 2002–2005 jako akompaniator oraz pedagog współpracowała z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Szkołą Baletową oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych w Krakowie. Od roku 2012 związana na stałe z Chórem Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej. Współorganizuje koncerty edukacyjne oraz przygotowuje chóry dziecięce do festiwali, m.in. Śpiewająca Polska, Festiwal Chórów Dziecięcych, koncertów poświęconych interpretacji poezji Joanny Kulmowej, twórczości Pawła Moszumańskiego, cyklicznych koncertów filharmonicznych Ars amanda, dzieł Krzysztofa Pendereckiego, biorąc w nich  udział jako pianistka lub chórzystka. Kreowała partie fortepianu w: Karnawale zwierząt C. Saint-Saënsa, Concertinie a-moll D. Szostakowicza, Ein Deutsches Requiem J. Brahmsa, Petite messe solennelle G. Rossiniego, Carminie Buranie C. Orffa czy w Misa Tango M. Palmeriego. W 2016 roku brała udział w koncercie jubileuszowym UNICEFU, organizowanym przez NOSPR w Katowicach, przygotowując Chór Chłopięcy oraz realizując solową partię fortepianu.

 

Współpracowała z Polskim Chórem Kameralnym, wykonując partie fortepianu w Liebeslieder op. 52 oraz w Ein Deutches Requiem Johannesa Brahmsa, a także w koncercie walców Johanna Straussa.

JAN ŁUKASZEWSKI, DYRYGENT

Znakomity dyrygent, ceniony pedagog oraz wybitny organizator życia muzycznego. Od roku 1983 prowadzi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 30 razy nominowane, a sześciokrotnie nagrodzone Fryderykiem oraz dwukrotnie wyróżnione Orphée D’or – nagrodą Academie du Disque Lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także w niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech. Jest jurorem, a jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova.

 

Jan Łukaszewski urodził się w gdańskiej Oliwie. Od roku 2006 w malowniczej scenerii parku Oliwskiego odbywa się Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana, którego Jan Łukaszewski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym. Prowadzone przez Jana Łukaszewskiego finałowe koncerty festiwalowe, rozgrywające się w zabytkowej katedrze oliwskiej, goszczą najwybitniejszych solistów oraz renomowane europejskie zespoły instrumentalne i są retransmitowane do wielu krajów Europy.

Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Edward Pałłasz, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Krzesimir Dębski, Juliusz Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. Julia Leżniewa, Simone Kermes i Emma Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra.

 

Jan Łukaszewski w niedościgniony sposób interpretuje utwory chóralne oraz oratoryjne. Słynie z mistrzowskich wykonań skomplikowanych fakturowo, harmonicznie i rytmicznie utworów muzyki współczesnej. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018), nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, „za wybitne osiągnięcia artystyczne” Jan Łukaszewski został uhonorowany Złotym Fryderykiem, natomiast w 2023 otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jednak największym osiągnięciem artystycznym Jana Łukaszewskiego jest wierna i liczna widownia, która niezmiennie, od blisko czterdziestu lat entuzjastycznie przyjmuje koncerty prowadzone przez Maestro Łukaszewskiego.

RYOKO MOROOKA, FISHARMONIA

urodziła się w Fukuoki w Japonii. Po studiach z historii Chin na Uniwersytecie w Kioto przeprowadziła się do Niemiec, aby studiować grę na organach i muzykę kościelną na Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze. Oprócz pracy jako organistka w kościołach św. Pawła i Nazaretu w Hanowerze, prowadzi także zajęcia w Wyższej Szkole Muzycznej.

 

Morooka regularnie występuje jako organistka koncertowa w Europie i Japonii, gdzie wykonywała solową partię w „Koncercie na organy” Poulenc'a podczas festiwalu muzycznego w Takaoka. Od 1995 roku jest członkiem Baroque Brass of London, z którym odbyła kilka tras koncertowych. Jest bardzo ceniona jako specjalistka w grze na fisharmonii, współpracowała z zespołami, takimi jak Żydowska Orkiestra Kameralna w Monachium, Linos Ensemble, Polski Chór Kameralny i RIAS Kammerchor Berlin.

 

Niedawno była bohaterką reportażu wyemitowanego na antenie Rundfunk Berlin-Brandenburg, zatytułowanego  "Mała siostra organów – Ryokoo Morooka i fisharmonia".

 

 

RYOKO MOROOKA, FISHARMONIA

urodziła się w Fukuoki w Japonii. Po studiach z historii Chin na Uniwersytecie w Kioto przeprowadziła się do Niemiec, aby studiować grę na organach i muzykę kościelną na Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze. Oprócz pracy jako organistka w kościołach św. Pawła i Nazaretu w Hanowerze, prowadzi także zajęcia w Wyższej Szkole Muzycznej.

 

Morooka regularnie występuje jako organistka koncertowa w Europie i Japonii, gdzie wykonywała solową partię w „Koncercie na organy” Poulenc'a podczas festiwalu muzycznego w Takaoka. Od 1995 roku jest członkiem Baroque Brass of London, z którym odbyła kilka tras koncertowych. Jest bardzo ceniona jako specjalistka w grze na fisharmonii, współpracowała z zespołami, takimi jak Żydowska Orkiestra Kameralna w Monachium, Linos Ensemble, Polski Chór Kameralny i RIAS Kammerchor Berlin.

 

Niedawno była bohaterką reportażu wyemitowanego na antenie Rundfunk Berlin-Brandenburg, zatytułowanego  "Mała siostra organów – Ryokoo Morooka i fisharmonia".