|
Adeste Fideles (łac. Przybądźcie wierni). Oryginalnie czterostrofowy tekst przypisuje się świętemu Bonawenturze i datuje na XIII wiek.
Ríu, Ríu, Chíu to rodzaj hiszpańskiej villancico (muzycznej i poetyckiej formy, powszechnej na Półwyspie Iberyjskim i w Ameryce Łacińskiej od końca XV do XVIII wieku). We współczesnym świecie kompozycja ta funkcjonuje jako kolęda. Jej tematem jest narodzenie Chrystusa, jego niepokalane poczęcie przez Najświętszą Maryję Pannę. Tytułowe słowa „Ríu, Ríu, Chíu” nic nie oznaczają, mają natomiast naśladować śpiew słowika.
Andrzej Hakenberger był muzykiem działającym przez całe swoje zawodowe życie na terenie Korony Królestwa Polskiego – w Krakowie, może w Warszawie, a także w Gdańsku, gdzie od 1608 zajmował prestiżowe stanowisko kapelmistrza w kościele Mariackim Przeważają w jego spuściźnie motety napisane w technice cori spezzati (twórczość polichóralna w stylu weneckim). Przeznaczone są na dwa lub trzy chóry, tak jak wybrany na dzisiejszy utwór Hodie Christus natus est, motet na uroczystość Bożego Narodzenia.
White Christmas – piosenka autorstwa Irvinga Berlina z 1941, pierwotnie wykonywana przez Binga Crosby’ego i Marthę Mears w filmie Gospoda świąteczna (1942). Od tamtego czasu pozostaje jedną z najbardziej popularnych i znanych piosenek popkultury anglosaskiej, rokrocznie przypominaną w czasie świąt Bożego Narodzenia. White Christmas jest trzecim najczęściej wykonywanym utworem świątecznym, piosenkę miało w repertuarze wielu artystów, m.in. Frank Sinatra, The Drifters, Elvisa Presleya i wielu innych.
Leise rieselt der Schnee (niem. Łagodnie pada śnieg) jest jedną z najpopularniejszych niemieckich piosenek świątecznych. Autorem tekstu jest protestancki pastor, Eduard Ebel. Melodia, chociaż przypisywana Ebelowi, prawdopodobnie jest dużo starsza i istniała w ustnych przekazach. Dziś usłyszą Państwo jej opracowanie stworzone przez Heinricha Poosa, jednego z najwybitniejszych współczesnych niemieckich kompozytorów muzyki chóralnej, ucznia Ernsta Peppinga.
Chociaż w Kraju Kwitnącej Wiśni chrześcijaństwo wyznaje zaledwie 1,6 procenta mieszkańców, to tradycje kolędowe są tam żywe, czego przykładem jest Makibito Hitsujiwo, japońska kolęda skomponowana przez Kô Matshushitę. Utwór oparty na charakterystycznej dla muzyki japońskiej skali pięciotonowej powstał w 1996, został zamówiony dla Polskiego Chóru Kameralnego.
Oj na riczci, na Ordani, który zabrzmi jako następny, to szczedriwka, dotyczący Bożego Narodzenia utwór w języku ukraińskim, w którym wspaniale połączona jest treść ludowa i chrześcijańska (w Polsce odpowiednikiem tego gatunku jest pastorałka). Autorem opracowania jest ukraiński kompozytor, folklorysta, dyrygent, pedagog, Mykoła Łeontowycz (1871–1921).
Gwiazda wskazuje drogę: Chrystus się narodził – właśnie to wezwanie staje się osią tekstu Kiris bara bari – stroficznego utworu autorstwa Hansa Schanderla. Tekst w języku Sousou napisał Gwinejczyk, Mohammed Kandé. Kompozycja pochodzi z 1996 roku, powstała na zamówienie Polskiego Chóru Kameralnego.
Trzej królowie oraz Uśmiechnij się dziecino to utwory, których autorem jest założyciel i pierwszy dyrygent Polskiego Chóru Kameralnego, Ireneusz Łukaszewski. Pierwszy z nich jest chóralnym opracowaniem kaszubskiej melodii ludowej, druga powstała w milenijnym roku 2000 i zarówno w warstwie muzycznej jak i tekstowej jest autorskim dziełem kompozytorem.
Edward Pałłasz był kompozytorem, dyrektorem radiowej Dwójki w latach 1995–98, a od 2010 r. przewodniczącym Rady Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Koniec roku przyniósł smutną wiadomość o jego śmierci. Dziś chcemy wykonać dla Państwa Czemuże Të, Jezusku, kolędę kaszubską. W swej twórczości ochoczo sięgał do muzycznych tradycji Kaszub i Kociewia, a szczególne miejsce w jego dorobku kompozytorskim zajmowały właśnie kolędy.
Niemowlątko na słomie to pastorałka Macieja Małeckiego z 1996 roku, ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej, która zdobyła pierwszą nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę w Będzinie. Utwór został zamieszczony na płycie CD z 2008 roku zatytułowanej Maciej Małecki Cicha Noc Stille Nacht, na której jest wykonywany przez Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Częścią tego programu, choć dołączoną doń trzy lata później, jest kolęda Prowadź, gwiazdeczko na czterogłosowy chór mieszany, także ze słowami autorstwa Elżbiety Szeptyńskiej.
My też pastuszkowie autorstwa Krzysztofa Pendereckiego to ujmujące opracowanie znanej polskiej pastorałki, które powstało pod koniec 2015 roku. Kompozytor wykorzystał liczne motywy onomatopeiczne, naśladujące odgłosy przyrody, ludowe okrzyki. Całość nie jest jednak tylko dziecięcą zabawą – ma precyzyjną strukturę wykorzystującą środki kontrapunktyczne, jak np. imitację, czyli naśladowanie pewnego fragmentu melodii w kolejnych głosach.
Paweł Łukaszewski urodził się w 1968 w Częstochowie. Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród i wyróżnień, a jego utwory wykonywane były na ponad 100 festiwalach w kraju i za granicą i są zarejestrowane na ponad 130 polskich i zagranicznych płytach CD. Utwór Szczęśliwa nocy wybrany na dzisiejszy koncert to muzyczne opracowanie sonetu barokowego poety Jana Andrzeja Morsztyna. Jego prawykonania dokonał Polski Chór Kameralny w styczniu 2015.
Na koniec chór wykona trzy popularne polskie kolędy: Dzisiaj w Betlejem, Przybieżeli do Betlejem oraz Gdy się Chrystus rodzi, które w 4-głosową fakturę chóralną przyodział Feliks Nowowiejski, silnie związany z polskim Wybrzeżem. Zamiłowanie do morza wzięło się z częstych wizyt na Pomorzu. W dzieciństwie spędzał wakacje w Gdyni, zamierzał nawet tam zamieszkać. Gdyńskie bulwary, podobnie jak gdańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna, noszą jego imię.
Koncert organizowany jest we współpracy z Oblackim Centrum Edukacji i Kultury