Kalendarz wydarzeń

Widok roku
W roku
Widok miesiąca
W miesiącu
Search
Szukaj
XXXIX Międzynarodowy Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej
Czwartek, 17. Wrzesień 2020, 19:00
Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Monioszki, Podleśna 2, Białystok

plakat wydarzenia

Miejsce: Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Monioszki
Podleśna 2
Białystok
15-406
Polska

Już od 1982 r. chóry z całego świata prezentują się w Polsce na największym i najbardziej prestiżowym festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku ma nadaną mu przez Ministerstwo Kultury (w 1995 r.) kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Tegoroczny Koncert Inauguracyjny, na którym wystąpi Polski Chór Kameralny pod dyrekcja Jana Łukaszewskiego, odbywa się z okazji 90 rocznicy urodzin kompozytora, pedagoga oraz inicjatora prestiżowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” Romualda Twardowskiego. Organizatorzy XXXIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej ,,Hajnówka" postanowili uczcić tę ważną datę kompozycjami prawosławnymi Romualda Twardowskiego. 

 

Romuald Twardowski – kompozytor

Kompozytor urodził się 17 czerwca 1930 r.  w Wilnie. Tam spędził swoje dzieciństwo i młodość. W  czasie okupacji uczył się gry na skrzypcach, a po wojnie  na fortepianie i organach.                                                       W latach 1952-57  studiował fortepian i kompozycję w klasie Juliusa Juzeliunasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SRR w Wilnie (obecnie Litwa).  Po studiach, w grudniu 1957 r. przyjechał na stałe do Warszawy. Najpierw kontynuował studia w warszawskiej Państwowej  Wyższej Szkole Muzycznej u prof. Bolesława Woytowicza, a po wygraniu konkursu Związku Kompozytorów Polskich, w 1963 roku wyjechał do Paryża na dalsze studia u słynnej Nadii Boulanger. Był tam dwukrotnie, drugi raz w 1966 r., uzupełniając studia nad chorałem gregoriańskim i polifonią średniowiecza.
    Twórczość Romualda Twardowskiego, jakkolwiek nowoczesna, jest zarazem  komunikatywna, pełna wewnętrznego dramatyzmu i posiada rys indywidualny. Stanowi ona  oryginalne zjawisko w powojennej muzyce polskiej. Nie uleganie zbytniej modzie, awangardzie, lecz tworzenie muzyki w duchu umiarkowanie nowoczesnym, strawnej dla uszu słuchacza – to myśl przewodnia kompozytora.